Läser du Fakta om Värnamo Brukshundklubb så är vi anslutna till Svenska Brukshundklubben och vår verksamhet är framför allt inriktad på att anordna kurser i grundläggande hundutbildning, prov och tävlingar i bruks, lydnad, agility och specialsök (nose work) samt försöka hitta lämpliga hundar till utbildning för bevaknings- och räddningstjänst.

Nordiska Mästerskapen i Bruks & IPG
Här hittar du dessutom mer Fakta om Värnamo Brukshundklubb

För att hitta mer uppgifter använd länkarna

STYRELSEN LÄNK
SEKTORERLÄNK
KONTAKTPERSONERLÄNK
VÄGBESKRIVNINGLÄNK
ERSÄTTNINGSBLANKETTLÄNK
BLANKETT FÖR MEDLEMSREGISTRERING FÖR FAKTURERINGLÄNK
INBJUDNINGAR TILL AKTIVITETER SMÅLANDLÄNK

Få information om vår Ungdomsavdelning TRYCK HÄR

Vill du läsa om vad vi har tänkt att förbättra på vår anläggning under vinter 2023 och vår 2024 TRYCK HÄR

Historia

Dan Pettersson från Hillerstorp var en av dem som varit med från klubbens start. Han började sin SBK-karriär med att åka till Jönköpings Brukshundklubb med sin schäfertik för att gå en nybörjarkurs.

Så kom också Lennart Svenonius med i bilden. Han startade 1965 en kurs, som kan jämföras med dagens nybörjarkurser i dressyr. Den var förlagd till en grusplan på Norregårdsområdet där sedemera Värnamo Skrot byggde sin anläggning.

Uppstart av kurser

Efter detta första kurstillfälle var det dessutom flera hundägare som kom med. Bland dem vi nu känner var det förutom Lennart Svenonius, Värnamo och Dan Pettersson, Hillerstorp även Stig och Alva Karlsson, Värnamo samt Rolf och Marianne Johansson från Forsheda. Förmodligen var de ytterligare några stycken, men dessa ovannämnda ingick i den interimstyrelse som blev valda för den nya hundklubben.

Under 1966 fick vi vara på träningsplaner ute i Fänestad där man också höll kurser och tränade. En interim styrelse blev dessutom vald som ansökte om att få bli lokalavdelning till Svenska Brukshundklubben. Denna ansökan blev på en gång beviljad av SBK som därefter i brev meddelade att Svenska Brukshundklubbens Värnamoavdelning var registrerad den 8 juni 1966. På den tiden hette det inte klubbar utan avdelningar.
Hur som helst Hösten 1966 fick vi hyra före detta soldattorpet Skillingsbäck av flygvapnet ute vid Hagshults flygbas. Där verkade klubben sedan under femton år fram till 1982 då den nya stugan vid Sörsjö stod färdig, efter tre års flitigt arbete av klubbmedlemmar.

Som kuriosa kan var vi vid årsmötet 1967 24 medlemmar.

Händelser i nutid

Andra historiska punkter är att vi dessutom 2005 och 2011 anordnade vi Bruks-SM, 2012 invigde vi vår nedre plan och 2017 öppnade vi portarna till vår inomhushall Värnamo Hundarena. Klubben fick 2018 motta Årets förenings och församlingspris i Värnamo bl. a. för att vi under året har anordnat Polis SM, Riesenschnauzer SM samt Nordiska Mästerskapen i Lydnad, under året har vi startat upp ungdomsverksamhet.
Nu har vi papper på att vi är Sveriges Bästa Brukshundklubb detta pris fick vi 2019.
Klubben fick dessutom Lions ungdomsledarstipendium 2019.
Under 2020 blev det investerat i en Solcellsanläggning som därför lades på taket till Värnamo hundarena
2021 fick vi vår första SM vinnare i Bruks det var Karin Falk med Riesenschnauzern Rissies Jikk som vann i Rapporthundsgruppen
2022 var ett tufft år arrangörsmässigt med Polis NM i maj och lydnads och Rally SM i juni samt investerat i batterier till vår solcells anläggning.

Av Elon Hallgren och Webbansvarig

Sammarbets partners

Hjärta för barnLÄNK
HundstalletLÄNK