På denna sida finns Inbjudningar till aktiviteter i Småland som man kan delta i.

Inbjudningar för alla medlemmar:

Inbjudningar till aktiviteter i Småland för funktionärer:

Passa på att se brukshundklubbens kursutbud LÄNK
Prova att utnyttja vår Camping LÄNK

Vi sponsrar Värnamo brukshundklubb

Inbjudningar till aktiviteter i Småland
Kontakt med vår sponsor LÄNK
Träning inför rallystarter

Rallylydnad är en av Svenska Brukshundklubbens tävlingsgrenar. Genom glädje, kommunikation och samarbete ska hund och förare ta sig igenom en rallylydnadsbana.

Genom glädje, kommunikation samt samarbete ska hund och förare ta sig igenom en rallylydnadsbana. Rally i namnet betyder inte att det ska gå fort utan att hunden “kör” en bana enligt “kartläsarens”, förarens, anvisningar. Anvisningarna finns dessutom på skyltar med ca 3-5 meters avstånd som både visar vägen och vad som ska genomföras.

De 12-20 momenten är ofta till exempel delar ur traditionell lydnad. I högre klasser förekommer även andra moment som till exempel att snurra vid sidan. Banorna ser dessutom olika ut varje gång.

I nybörjarklassen är hunden kopplad hela tiden, vilket framför allt gör detta till en bra gren att börja tävla i. Samt i högre tävlingsklasser ska hunden vara okopplad genom hela banan samtidigt som det blir sammansatta moment. Dessutom ska alla moment kunna genomföras på båda sidorna om föraren.

Sammanfattningsvis Läs mer om rallylydnad på Brukshundklubbens hemsida LÄNK