Friskvårdsbidrag vilka aktiviteter gäller

posted in: Okategoriserade 0

Friskvårdsbidrag vilka aktiviteter gäller skatteverket har beslutat att aktiviteter inom framförallt Upp och hoppa samt bruksprov är godkända aktiviteter för friskvårdsbidraget. På Skatteverkets hemsida står att Bruksprov med hund kan räknas som friskvård, därmed har SBK:s Utskott för prov och tävling vid sitt möte nr 11/2020-12-10 beslutat att de sporter som kan räknas in i Bruksprov med hund är bruks, IGP och IPO-NS (Nordic style). Förbundet jobbar vidare med möjligheterna att få fler grenar inom Brukshundklubben godkända.

Hundar får oss människor att röra på oss mer och må bättre. Agility är sedan tidigare godkänd för friskvårdsbidrag. Nu följer alltså aktiviteter inom Svenska Brukshundklubbens friskvårdsprojekt Upp och hoppa samt bruksprov agility i spåren.

Friskvårdsbidrag vilka aktiviteter gäller

Bidragets omfattning

Godkänd ersättning

• Kursavgifter
  • Startavgifter vid tävling

För att rapportera Bruksprov med hund vid tävling som friskvård behöver du:

• Själv ta ut dina anmälningar från Mitt konto/Min ekonomi i SBK Tävling
  • Samt sedan själv ta ut en kvittens på betalningarna till dessa tävlingar från din egen bank

Där ersättning inte utgår

• medlemsavgifter

Läs mer om skatteverkets generella regler

Ur förvaltningsrättens uttalande gällande friskvårdsgrundande aktiviteter

“Förutom traditionella motionsaktiviteter som träning på gym, simning och deltagande i olika bollsporter kan friskvårdsbidraget även vara för kostnader som den anställda haft för aktiviteter som mer har karaktär av hobby eller fritidsaktiviteter så länge dessa aktiviteter innehåller moment av motion. Ett friskvårdsbidrag kan då användas för sådana aktiviteter som innehåller moment av motion och träning som exempelvis agility, sportfiske, och enduro så länge som övriga förutsättningar för skattefrihet är uppfyllda.”

Kolla gärna in på vårt kursutbud LÄNK