Hjärta för barn träffar hos oss

Vi har de senaste åren kommit med olika grupper till Värnamo Brukshundklubb.
Ungarna älskar detta.
Vi har fått se olika uppvisningar och fått lära oss om hundar. Ibland har det blivit
skogspromenader med hundarna och det har varit väldigt mysigt.
Höjdpunkterna är oftast när barnen och tonåringarna har fått leka och umgås
fritt med hundarna antingen utomhus eller inne i Värnamo Hundarena.
Wow, vilken glädje.
Många av de vi jobbar med kämpar med utanförskap, depression, dålig självkänsla mm men tillsammans med hundarna och dess fantastiska ägare så har barnen blommat ut väldigt mycket och fått fina minnen och känslor med sig hem.
Väldigt betydelsefullt.

Ann-Sofie Björhag

Information om Hjärta för barn

Hjärta för barn är en del av frivilligorganisationen Hela Människan. Det är 27 församlingar i bygden som står som huvudman och vi samverkar med socialtjänsten, skolor, kvinnojouren, BUP och flera andra aktörer i samhället som möter barn och tonåringar på olika sätt.

Vi riktar oss till barn, unga och familjer som har krångel på något sätt.

Krångel kan vara missbruk i familjen, psykisk ohälsa, en förälder som är kriminell eller i fängelse, våld i nära relationer, att man kommer i kläm i vårdnadstvister, ekonomisk utsatthet, mobbing, att man skadar sig själv mm mm. Listan kan göras nästan hur lång som helst.

Vi utgår från stödgrupper i olika åldrar , eller hemliga klubbar som vi också kallar det, där barnen får hjälp att bearbeta sånt som är svårt i tillvaron samt få möjlighet att träffa andra i liknade situationer och förstå att man inte är ensam. Det är så viktigt då man ofta känner att man är ensammast i världen!

På Hjärta för barn står vi på barnens sida. Vi vill att de ska känna sig älskade och att det finns vuxna som tror på dem och hjälper dem att göra egna bra val i livet. Vi vill att de ska inse att de är värdefulla för sin egen skull oavsett hur omständigheterna ser ut.

Hos oss kan man både som barn och föräldrar få stöd genom enskilda samtal samt få praktisk hjälp. Vi delar ut bra skor och kläder vid behov som människor och affärer skänker till oss samt matkassar mm.

Länk till hjärta för barn hemsida TRYCK HÄR