Träning och träff för daglediga

posted in: Okategoriserade 0
Träning och träff för daglediga flyttar nu in i hallen fr.o.m. 3 oktober

Träning och träff för daglediga
Träning och träff för daglediga mellan kl.10-12 varje tisdag.
Kaffe serveras/kokas vid ca kl. 10.
Motprestation: hjälpa till med städning av stugan och toaletter
eller något annat framför allt kom och träffas och trivs.

Har ni läst om allmän träning i Värnamo Hundarena LÄNK

Kontakt med vår sponsor LÄNK

Om Rallylydnad

Hundsporten och aktiveringsformen går ut på att man tar sig igenom en bana med skyltar tillsammans med sin hund, på varje skylt står ett moment som hunden ska genomföra. Det kan exempelvis vara sitt, ligg, slalom eller passera förbi en leksak utan att falla för frestelsen att plocka upp den. Ledorden är ”glädje” och ”samarbete”, vilket också är en mycket bra beskrivning av sporten.

Många moment är dessutom väldigt användbara i vardagen! När du tränar Rallylydnad kommer du att märka att din hund blir mer följsam och uppmärksam på dig även i andra situationer.

Börja med Rallylydnad

Det krävs inte mycket förkunskaper för att sätta igång med Rallylydnad och alla hundar kan utöva sporten. Några grundkunskaper som sitt, ligg och att hunden kan ställa sig upp på kommando är bra förutsättningar för att börja. Hos Brukshundsklubben finns det skyltar för nybörjare att starta sin träning med, se mer under rubriken moment/skyltar.

Börja träna

Det krävs inga stora förkunskaper för att komma igång, men det underlättar om hunden kan några grunder så som sitt, ligg och ställa sig upp på signal.

Rallylydnad skyltar

På Brukshundsklubbens hemsida hittar du skyltar för nybörjare.

Moment och skyltar att ladda ner

Hur går det till på tävling?

Det finns fyra olika klasser i Rallylydnad, där varje klass har sina egna skyltar/moment.

• Nybörjarklass
  • Fortsättningsklass