Nytt uttalande om Klubbverksamhet

posted in: Okategoriserade | 0
Nytt uttalande om Klubbverksamhet

Nytt uttalande om Klubbverksamhet från mötet den 9 juni tog Svenska Kennelklubbens centralstyrelse åter upp frågan om klubborganiserad verksamhet under sommaren och början av hösten 2020. Här kan du ta del av förtydliganden, nya beslut och hur de motiveras.

Centralstyrelsen oro för pandemin är fortsatt väldigt stor. För att värna om medlemmarnas liv och hälsa står Centralstyrelsen kvar vid en strikt hållning till vilken verksamhet som man kanha och på vilket sätt.

Resor inom landet

Även om Folkhälsomyndigheten har justerat sina rekommendationer gällande resor inom landet ser inte CS att resor till utställningar, prov, tävlingar och beskrivningar i andra delar av landet i dagsläget är nödvändiga. Därför står CS kvar vid sin strikta inställning till dessa resor. Detta bland annat utifrån att många aktiva tillhör olika riskgrupper.

Maximalt 50 personer

Centralstyrelsen anser att olika typer av uppfinningsrika lösningar för att kunna genomföra verksamheter ska man låta bli. Detta då de kan vara i gränszonen utifrån det syfte som de utfärdade restriktionerna har för att hindra smittspridning.

En utställning, tävling, prov eller beskrivning är att anse som en offentlig tillställning och tillämpningen ska vara att det totala antalet personer som närvarar vid tillställningen inte får överskrida 50 personer. Detta oavsett om alla personer är där samtidigt eller inte.

Personer i riskgrupper

Nytt uttalande om Klubbverksamhet gällande personer som tillhör olika riskgrupper är det Centralstyrelsen inställning att deltagande bör låta bli och att det är ett personligt ansvar för var och en att följa myndighets rekommendation. Vid utställning, prov, tävling och beskrivning är det arrangerande klubbs ansvar att inga funktionärer som tillhör någon riskgrupp arbetar.

Inställda länsklubbsutställningar

Samtliga länsklubbsutställningar är inställda till och med 30 september 2020.

Förlängd dispens gällande begränsningsregler

Den tidigare utfärdade dispensen gällande begränsningsregler för deltagande fortsätter att gälla till och med 31 december 2020.

Osäker på vad som gäller?

Du kan alltid surfa in på www.skk.se/covid19 för att ta del av aktuella restriktioner och rekommendationer inom SKK-organisationen.

LÄS om vår ungdoms kurs i Sommar LÄNK